Elektrische wagens zien er exclusiever uit dan ooit. Logisch dat een design laadpaal niet kon achterblijven. Maak kennis met de laadpunten van Veton, de eerste elegante laadoplossing voor woningen en bedrijven. Een combinatie van slimme technologie met high-end design van Belgische makelij. De laadpalen van Veton blinken uit in elegantie en duurzaamheid. Een ware aanwinst voor het milieu én je exterieur.
Waar de meeste laadpalen zich focussen op efficiënt opladen, durft Veton een stap verder te gaan. De Belgische start-up goot zijn krachtige en slimme technologie in een elegant en duurzaam design. Bij de Veton One zit de gebruiksvriendelijke laadkabel ingebouwd in het ontwerp. Strak verborgen achter een robuuste gecoate stalen deur, die het laadpunt een verfijnde look geeft. Die esthetiek wordt extra benadrukt door een warm LED-licht en goudglanzend interieur. De laadpaal oogt niet alleen mooi. Naast het strakke design is het technische aspect ook zeer belangrijk. Zo is er een module waarmee je via slimme aansturing kan laden met zonnepanelen. Bovendien is het mogelijk om in te spelen op dynamische tarieven, zodat je goedkoper kan laden. Ook met het capaciteitstarief dat ingevoerd zal worden vanaf januari 2023 is het belangrijk je verbruik te spreiden. Deze module weet automatisch wanneer er bij jou piekverbruik optreedt en zorgt ervoor dat de laadpaal even gepauzeerd wordt om zodoende je piekverbruik te verminderen.
“Niets persoonlijker dan het kiezen van een nieuwe, elektrische wagen. Waarom zou je dan gaan voor een standaard laadpaal?” stelt Jens Téblick, mede-oprichter van Veton.
De modellen ogen als ware kunstwerken en zijn beschikbaar in verschillende trendkleuren: Cotton White, Medusa Green, Midnight Blue en Imperial Black (in RAL kleur 9005), een absolute must onder architecten en designlovers. In tegenstelling tot alternatieve laadpalen met geïntegreerde elektronische componenten, worden de componenten van Veton in een aparte kast geplaatst of mee geïntegreerd in de grote kast. Deze duurzame aanpak zorgt ervoor dat het merk wél zwarte laadpalen kan produceren. Zwarte materialen warmen nl. te hard op in de zon. Kortom, alles is voorzien om van je oprit een echte eyecatcher te maken!
Wie kiest voor elektrisch rijden, kiest voor een duurzame levensstijl. Veton doet daar nog een schepje bovenop en werkt bewust met natuurlijke materialen, zoals hout en natuursteen, om zijn laadpalen mee te personaliseren. Die duurzame filosofie trekt Veton helemaal door, van kabel en kastje tot de voorkant uit blauwe steen of marmer. Door te werken met hoogwaardige materialen in plaats van het gebruikelijke plastic, zijn deze verfijnde laadpalen bestand tegen de meest gure weersomstandigheden, wat mooi meegenomen is in België. Zo werkt Veton met staal, een duurzame bouwstof die veel steviger is dan aluminium of plastic. Bovendien verbruikt staal veel minder energie en is het makkelijker om te produceren dan zijn alternatieven.
Duurzaamheid is niet meer weg te denken in onze huidige maatschappij. Vlaanderen* streeft momenteel naar een markt waarbij tegen 2025 een vijfde en tegen 2030 de helft van de nieuwe wagens zero-emissie zal zijn, wat de opkomst van elektrische laadpalen als logisch gevolg heeft.
Er bestaat geen twijfel over dat deze klassevolle laadpaal de aandacht zal trekken. Daar speelt Veton slim op in en voorziet de mogelijkheid om je bedrijfsnaam of logo in de voorplaat te laten laseren. Ideaal om je onderneming in de kijker te zetten.
“Zo ervaren klanten waar je merk voor staat zodra ze je parking oprijden”, aldus Jens.
“Met de komst van de laadpalen, merkten we dat de bestaande modellen niet zo aantrekkelijk waren. Daar zagen we een gat in de markt”, vertelt Brend.
En die markt groeit razendsnel: naar verwachting zullen er in 2030 zo’n 2 miljoen elektrische wagens op de Belgische wegen rondrijden. Om die allemaal geladen te krijgen, gaan er volgens AVERE (de Belgische federatie voor elektromobiliteit) zeker 150.000 laadpalen nodig zijn.
“In de toekomst zijn laadpalen niet weg te denken uit het straatbeeld. We verwachten dat er tegen eind 2023 zo’n duizendtal modellen van Veton zullen staan. Onze laadpalen kunnen in heel Europa worden geïnstalleerd. Naast België hebben we alvast in Nederland, Zwitserland en Spanje onze eerste projecten opgestart. Met onze designlaadpalen willen we bijdragen aan een mooiere wereld, letterlijk én figuurlijk”, aldus Brend.
Zoals strookt met het voorzichtige karakter van ons Belgenland, staan we niet op kop wat betreft toegankelijk elektrische laadinfrastructuur. Maar we zijn wel aan een flinke inhaalbeweging begonnen. In vergelijking met vorig jaar kwamen er in België al 3.789 normale laadpunten bij. De voornaamste groei is te vinden in de driefasige wisselstroomlaadpunten met een vermogen tussen 7,4 kW en 22 kW: in de eerste zeven maanden van het jaar zijn er 3.053 laadpunten bijgekomen, m.a.w. zo’n 14 stuks per dag.
Volgens het European Alternative Fuel Observatory** (EAFO) doen onze noorderburen het wel nog steeds beter inzake elektrische laadinfrastructuur. Zo telt België tot op heden 65.344 volledig elektrische en 138.098 plug-inhybride personenwagens. Deel je dit aantal door het totale aantal laadpunten, kom je op 11,5 voertuigen per laadpunt. Dat is een stuk minder goed dan Nederland, dat iets meer dan 4 voertuigen per laadpunt telt. Vlaanderen mikt in elk geval op 100.000 ‘semi-publieke laadequivalenten’ tegen 2030, wanneer er naar schatting minstens een miljoen elektrisch oplaadbare voertuigen zullen zijn in het gewest.**
Veton One
Veton Two
De volledige specsheets vind je hier.
Veton is beschikbaar via erkende installateurs. Bezoek www.veton.be voor meer informatie.
* Artikelen 9/1.1.1. e.v. Energiebesluit 19 november 2010, ingevoegd bij Besluit Vlaamse Regering 18 december 2020.