De houtbouw is een toonbeeld van duurzaamheid en innovatie, en is duidelijk in opmars. Maar bouwen op basis van hout verschilt best veel van het meer traditionele bouwen op basis van beton. Dat betekent ook dat het ontwerpen en implementeren van deze bouwmethode een andere aanpak vergt. Daarom lanceert Buildwise samen met Embuild en Bouwunie de campagne ‘Hout is goud!’. Deze campagne is gericht op aannemers, architecten, studiebureaus, leerkrachten, docenten en studenten. De klemtoon ligt op houtbouw, prefabricatie en biogebaseerde materialen. Buildwise ontwikkelde een overzichtelijk e-book voor bouwprofessionals en studenten dat alle relevante (technische) aspecten onder de loep neemt.
Het aantal houtbouwbedrijven in België blijft volgens een studie van Hout Info Bois sinds 2011 groeien, met in 2022 ruim 2200 nieuw gebouwde houten huizen en een stabiele productie van 100.000 m² muur per jaar in de niet-residentiële sector. Hout is een natuurlijk en hernieuwbaar materiaal met een uitstekende koolstofvoetafdruk en voldoet volledig aan moderne eisen voor energie-efficiëntie. Europa ondersteunt houtbouw actief via de Green Deal en het streven naar koolstofneutraliteit in 2050, waarmee hout zich positioneert als een duurzaam bouwmateriaal voor de toekomst.
Houtbouw biedt bouwprofessionals heel wat mogelijkheden. Zo biedt het architecten niet alleen een grotere ontwerpvrijheid, het maakt energieprestaties ook makkelijker haalbaar en het leent zich tot een efficiënter gebruik van biogebaseerde materialen. Het vergt wel een andere aanpak bij het ontwerp, aangepaste bouwdetails en werfbeheer. De aannemer kan bovendien profiteren van de ruimere prefab-mogelijkheden van houtbouw. Zo bespaart hij kosten, wordt hij minder afhankelijk van weersomstandigheden op de werf en kan hij de kwaliteit van de uitvoering verhogen.
Kwalitatief bouwen met hout biedt dus heel wat voordelen en mogelijkheden. Daarom ontwikkelde Buildwise een overzichtelijk e-book rond het thema. Daarin komen aan bod:
“Onze campagne ‘Hout is goud’ zet alle troeven van houtbouw op een rijtje, maar is niet blind voor de uitdagingen die deze bouwmethode biedt”, zegt Floris Caluwaerts, Valorisation Manager bij Buildwise. “Samen met onze partners Embuild en Bouwunie wilden we graag een gedegen technisch inzicht bieden, zonder daarbij te vergeten dat zaken als vocht, brandveiligheid en akoestiek bijzondere aandacht moeten krijgen. Het e-book bevat ook heel wat links naar bijkomende, gedetailleerde informatie. Daarmee krijgen (aankomende) bouwprofessionals alles wat ze nodig hebben om werk van topkwaliteit te leveren!”
De campagne en alle relevante informatie over houtbouw is beschikbaar via deze link.