Anno 2020 wordt in de residentiële woning extra aandacht besteed aan mobiliteit, zowel van mens als van auto. De opmars van de huislift, waarmee men bovendien een luxueuze meerwaarde creëert, is daar niet vreemd aan. Hiermee zet men niet alleen in op comfort maar ook op een levensloopbestendig wonen. Nog meer comfort met de autolift die ook steeds vaker zijn weg vindt naar ééngezinswoningen en villa’s. Ze optimaliseren niet alleen het parkeergemak, maar zijn ook veilig, discreet en staan voor een optimaal gebruik van de schaarser wordende beschikbare ruimte.
Tekst: Eva Goossens | Beeld: Thyssenkrupp, Verolift, Strobbe Mobility Solutions, RDL Autoliften, Cardok, Stove Benelux
Het is een feit: de huislift neemt een hoge vlucht. De drang naar comfort en de wens om langer thuis te wonen spelen hierbij een grote rol. Bovendien is de huislift er zowel op technologisch als esthetisch vlak aanzienlijk op vooruit gegaan: stil, stijlvol en bijgevolg een luxueuze meerwaarde voor de woning. Nog meer meerwaarde met de autoliften die een oplossing biedt voor parkeer-, privacy- en veiligheidsproblemen. De lift, onmiskenbaar… in de lift.
Geen plaats voor een huislift? Te complex en duur? Weet dat de huislift, in zijn meest compacte vorm, er al is met een oppervlak van net geen vierkante meter en slechts een lage liftput nodig heeft, afhankelijk van het soort en type lift. Huisliften vinden hun weg naar zowel gewone woningen als luxueuze villa’s, lofts en duplexappartementen. Maar ook nieuwe woonvormen zoals kangoeroewoningen en cohousingprojecten hebben baat bij een huislift. De grotere exemplaren worden soms ook toegepast in openbare gebouwen, kantoren, hotels en winkels. Bij een nieuwbouw laat de lift zich makkelijk inplannen. Maar ook de integratie in een bestaande woning is steeds vaker mogelijk, zonder al te ingrijpende verbouwingswerken en bouwkundige aanpassingen.
De prijs van een huislift varieert sterk en is afhankelijk van heel wat factoren: het aantal te overbruggen verdiepingen, type van de liftschacht (gemetst, zelfdragend, halfopen schacht met platformlift, zonder schacht), het aantal te vervoeren personen, de benodigde plaats voor eventuele rolstoel en begeleider, type van de liftaandrijving, het aantal, de soort en de plaatsing van de liftdeuren en een vasthoud- of automatische bediening. Tot slot is er een hele waaier aan opties waarmee men de lift in verregaande mate kan personaliseren en die bijgevolg het uiteindelijke prijskaartje mee beïnvloeden.
Het plaatsen van een lift vergt onvermijdelijk een zekere investering. Maar deze komt vooreerst het comfort aanzienlijk ten goede, zowel voor minder mobiele als de steeds vergrijzende bevolking die hierdoor langer in eigen huis kan resideren. Maar ook zware boodschappentassen kunnen probleemloos, bijvoorbeeld vanuit de ondergrondse garage, naar boven worden gebracht. Tot slot leidt een huislift vaak tot een aanzienlijke waardevermeerdering van de woning en komt ze, voorzien van een kwalitatieve inkleding en afwerking op maat en geënt op de woning, de luxueuze uitstraling van het totaalplaatje ten goede.
Zowel de commerciële als residentiële liften laten zich indelen al naargelang het aandrijfsysteem. We onderscheiden de spindler-technologie met schroef-/moersysteem, de hydraulische huislift en last but not least de elektrische ‘gearless’ aandrijving. De laatste technologische innovaties maken dat al deze types garant kunnen staan voor een kwaliteitsvolle, betrouwbare en stille lift. Qua stroomverbruik zijn het echter de huisliften met elektrische ‘gearless’ aandrijving die vooral uitblinken. Deze aandrijving, het neusje van de zalm, werkt met een magnetische motor vergelijkbaar met die van elektrische auto’s. Dit staat garant voor een zeer beperkt stroomverbruik, zelfs nog lager dan dit van hun hydraulische evenknie. Bovendien bewegen deze huisliften opvallend stil, zacht en comfortabel en is ook de stopnauwkeurigheid uiterst precies, onafhankelijk van de belasting.
Veiligheid primeert. Vandaar dat huisliften moeten voldoen aan de Europese Machinerichtlijn (2006/42/EG) en de Europese Norm EN81-41. Deze is enkel van toepassing op huisliften met een maximale snelheid van 0,15 meter per seconde. De huisliften zijn dus wel trager dan een traditionele lift, maar daar staat tegenover dat ze een stuk zuiniger zijn. De voorwaarden voor huisliften zijn ook minder strikt, zo is een periodieke keuring niet vereist. Om een goede werking te blijven garanderen, is regelmatig onderhoud uiteraard wel gewenst. Diverse installateurs bieden een servicecontract aan en staan 24 op 7 paraat in geval van technische problemen. Geavanceerde liften zijn in sommige gevallen zelfs voorzien van een Wifi-module waarmee een volledige diagnose vanop afstand kan worden uitgevoerd.
Meer dan louter een technisch hulpmiddel ten goede van de mobiliteit en het comfort, is de huislift ook geëvolueerd naar een luxueus en stijlvol onderdeel van het interieur. Wat de aankleding betreft, is de sky the limit. Er is een grote keuze aan materialen en kleuren voor wanden, plafond en vloer die desgewenst kunnen aangekleed worden met hetzelfde materiaal als de ruimte waar de lift op uitgeeft. Graag een strak liftinterieur zonder plinten? Is mogelijk. Ook wat de ledverlichting betreft, is er een ruime keuze. Gaande van een drijvend dak met indirecte ledverlichting, over een opaal verlicht plafond tot een heuse sterrenhemel. Verder worden er vaak diverse bedieningspanelen aanboden. We noteren onder meer ook braille bedieningsknoppen, auditieve signalisatie en verdiepingsaankondiging, sleutelsloten, codeklaviers en vingerafdrukherkenning.
Naast de huislift zijn er nog andere liftsystemen die de mobiliteit in huis ten goede komen. Gekend zijn uiteraard de trapliften, gebruik makend van een zitje en een rail die gelijkloopt met de helling van de trap. Verder noteren we diverse plateauliften, een budgetvriendelijk alternatief – in vergelijking met een huislift – voor de verplaatsing van een rolstoel of van goederen naar een ander niveau. We onderscheiden onder meer hydraulische of mechanische hefplateaus, plateauliften voor toepassingen bij trappen en hydroliften om niveauverschillen tot 1 meter te overbruggen, bijvoorbeeld het trapje aan de voordeur. Deze plateauliften vragen zo goed als geen diepgang om functioneel en esthetisch in een binnen- of buitenvloer ingewerkt te worden. Tot slot zijn er de fietsliften als alternatief voor lastige trappen of steile fietsgoten. Uiteraard ook geschikt voor andere tweewielers zoals scooters of moto’s.
Naast de huislift wint ook de autolift aan belang, niet alleen in appartements- en kantoorgebouwen met beperkte inrij- en parkeerruimte maar ook meer en meer in combinatie met luxueuze villa’s. De redenen zijn legio: men wil liever geen plaatsinnemende en hellende garage-inrit of – zeker bij een uitpandige autolift – alle beschikbare oppervlakte maximaal benutten voor woonfuncties. Veiligheid en discretie zijn nog andere motieven. Net als bij huisliften is er eveneens een ruim aanbod aan autoliften met diverse systemen en toepassingen: autoliften met of zonder personenbegeleiding, elektrische en hydraulische autoliften, schaarliften, kolomliften, autoliften die slechts een beperkte hoogte kunnen overbruggen en autoliften die verschillende verdiepingen kunnen bedienen. In het geval van een beperkte in- en/of uitrijruimte zien we dat de autolift gecombineerd wordt met een draaiplateau dat de wagen in de juiste positie zet, zodat de bestuurder van lastige manoeuvres gespaard blijft.
Als we al één opmerkelijke trend mogen noteren, dan is het deze van de uitpandige autoliften. Ze bieden soms toegang tot een grotere ondergrondse garage, maar dat hoeft niet steeds het geval te zijn. Soms dient er maar één wagen ondergronds geparkeerd te worden, in de autoliftput met andere woorden.
Het dak van deze ‘baldakijn’-autolift kan worden afgewerkt met gras of hetzelfde bestratingmateriaal als de oprit. Hierdoor gaat de bovenkant van de lift in gesloten toestand discreet op in het geheel. Zo kan men de wagen veilig en discreet ondergronds parkeren en blijft de oprit vrij. Bovenop het liftdak kan men desgewenst een tweede wagen parkeren, waardoor de parkeercapaciteit meteen verdubbelt. Let wel: sommige autoliften zijn ook geschikt om de op het dak geparkeerde auto omhoog te tillen – waarna de ondergronds geparkeerde wagen kan worden uitgereden – maar dat is niet steeds het geval. Soms dient men de bovenste wagen eerst te verplaatsen. Belangrijk om dus eerst de concrete noden te bepalen en vervolgens het passende lifttype te kiezen. En dat is uiteraard de regel voor alle liften in en rond het huis: van trap- over huis- tot autolift. Stuk voor stuk komen ze de mobiliteit en vooral het wooncomfort ten goede van de woningen van vandaag en morgen.