Hoe ziet het kantoor van de toekomst eruit?
Veranderde werkpatronen en nieuwe manieren van werken in een hybride wereld stellen nieuwe eisen aan de werkplek. Het kantoor moet een waardevolle, aantrekkelijke en duurzame plek zijn waar mensen zich goed voelen, openbloeien en de mogelijkheid hebben om optimaal te presteren. Tijdens de Stockholm Furniture Fair, van 7 – 11 februari, focust Kinnarps op het kantoor van de toekomst.
Meer dan ooit wordt het belang en het ontwerp van kantoorruimtes besproken. Het streven naar innovatie, creativiteit, probleemoplossing en efficiëntie én het bevorderen van de gezondheid, het welzijn en de tevredenheid van medewerkers is voor veel organisaties van cruciaal belang. Er is momenteel veel discussie over het belang van kantoren en de inrichting ervan. Het streven naar efficiëntie en innovatie en tegelijkertijd het bevorderen van het welzijn en de tevredenheid van werknemers is voor veel organisaties van groot belang. Het wordt steeds belangrijker om niet alleen nieuwe talenten te behouden, maar ook aan te trekken. Hierbij speelt het kantoor een belangrijke rol als cultuurdrager, een plek waar het imago en de waarden van de organisatie tot uiting komen.
“Het kantoor als ontmoetingsruimte is belangrijker dan ooit – een plek waar werknemers elkaar kunnen ontmoeten, waar ideeën kunnen ontwikkelen en groeien. Veel vergaderingen kunnen nu digitaal doorgaan, maar het echte engagement, het opbouwen van een bedrijfscultuur en het bevorderen van de creativiteit gebeurt wanneer we elkaar face-to-face ontmoeten. We mogen echter niet vergeten dat het kantoor ook een plek is voor individuele concentratie, en dat we al deze parameters moeten bekijken wanneer we een kantoor ontwerpen”, zegt Jenny Hörberg, Director, Global Range & Design bij Kinnarps.
Het ontwerp van onze kantoren was al vóór de pandemie aan het veranderen, van traditionele, persoonlijke bureaus naar flexibelere manieren van werken. De pandemie zette alles op zijn kop en met nieuwe technologie hebben we meer flexibiliteit in hoe en waar we werken.
Wat is de sleutel tot een succesvol kantoor? Met meer dan 80 jaar ervaring heeft Kinnarps een duidelijk beeld van wat er nodig is. Volgens Kinnarps zijn er 5 kernprincipes die een succesvolle en duurzame werkomgeving vormgeven.
Tegenwoordig hebben de meeste mensen een duurzame mindset en maken ze duurzame keuzes, maar wat betekent dat eigenlijk als u uw interieurontwerp kiest?
Als u kijkt naar duurzaamheid vanuit het oogpunt van mensen, het milieu en de economie, betekenen duurzame kantooromgevingen dat u moet kijken naar de totale levenscyclus van uw interieurontwerp en moet kiezen voor hoogwaardige interieurs die lang meegaan.
“Wij dagen het concept van circulariteit uit en zeggen dat het belangrijk is om te investeren in duurzame circulariteit. Dit gebeurt door bewust te kiezen voor hoogwaardige en flexibele oplossingen met een interieur dat kan worden aangepast om de levenscyclus verder te verlengen. Hoe langer de levenscyclus, hoe lager de milieubelasting,” zegt Ann Cederwall, Director of Global Marketing & Communications bij Kinnarps.
Bij veranderingen op de werkplek moet de organisatie uitgaan van haar visie, waarden en specifieke behoeften. Tijd en aandacht aan het begin van uw project legt de basis voor een succesvolle verandering op kantoor.
“De activiteiten en behoeften op een werkplek moeten in kaart worden gebracht en geanalyseerd. Hierbij is het heel belangrijk om de actieve steun en deelname van het managementteam te krijgen. Uit de honderden werkplekanalyses die wij hebben uitgevoerd, hebben wij vooral geleerd dat het voorbereidend werk bepalend is voor het eindresultaat..” zegt Henrik Axell, Head of Workplace Strategy bij Kinnarps.
Er zijn verschillende aspecten die van invloed zijn op hoe u zich voelt en hoe u presteert – het is dus belangrijk om rekening te houden met het ergonomisch geheel. Holistische ergonomie gaat over de totale ervaring van een omgeving: fysiek, organisatorisch en sociaal.
Aspecten zoals kleur, akoestiek en lawaai zijn belangrijk wanneer we een goede en gezondheidsbevorderende omgeving willen creëren. De lay-out van het kantoor moet verschillende manieren van werken ondersteunen. Er moeten ruimtes zijn voor individueel werk, dat veel concentratie vraagt, voor spontane creatieve bijeenkomsten tussen een aantal mensen, voor individuen die een digitale meeting bijwonen en voor traditionele, grote en fysieke meetings.
Veel werkgevers zeggen: “we moeten flexibel zijn.” Maar wat wilt dat juist zeggen? Many employers say, “We need to be flexible.” But what does this actually mean? Een manier om het concept uit te leggen is door het onder te verdelen in dagelijkse flexibiliteit, flexibiliteit op korte termijn en flexibiliteit op lange termijn. Daarnaast moet u ook kijken wat uw specifieke organisatie nodig heeft.
Het kantoorinterieur moet worden uitgerust met flexibel en multifunctioneel meubilair dat kan worden gebruikt, veranderd of aangepast aan de verschillende behoeften. Het gaat er enerzijds om dat het meubilair dagelijks wordt aangepast aan de verschillende activiteiten, en anderzijds dat de inrichting in de loop der tijd kan worden aangepast aan de behoeften die zich voordoen.
Het is belangrijk dat de werkplek het fysiek en digital kantoor op de best mogelijke manier met elkaar verbindt om efficiënt en productief te blijven. Bij het plannen van hun inrichting moeten organisaties nagaan welke soorten vergaderingen zij hebben en hoeveel daarvan
fysieke, digitale en hybride vergaderingen zijn. Er moet ook rekening worden gehouden met verschillende graden van vertrouwelijkheid.
Nogmaals, het is een kwestie van organisatorische behoeften en het vergemakkelijken van activiteiten door de functie, het ontwerp en de plaatsing van het interieur.
Voor meer informatie over het ontwerpen van werkplekken in een hybride wereld, zie de white paper van Kinnarps,, die kan worden gedownload via: https://www.kinnarps.be/nl-be/kennis/een-geslaagd-kantoor-in-de-hybride-werkwereld/
Kinnarps neemt deel aan de Stockholm Furniture Fair, 7-11 februari in het Stockholm International Fairs and Congress Centre (Stockholmsmässan), Hal A, Stand A:16.