Voor heel wat bedrijven blijkt het sleutelbeheer van mechanische sluitsystemen een tijdrovende bezigheid. Bovendien laat de veiligheid vaak ook te wensen over. De controle wie waar en wanneer met welke sleutel binnengaat, ontbreekt vaak volledig. Slimme toegangscontrole, met een waaier aan systemen en oplossingen, neemt het gelukkig stilaan over van de rinkelende sleutelbos. Het gedoe met verloren sleutels en persoonlijke sleuteloverdracht? Ook dit behoort tot het verleden. Opvallend is de opmars van slimme toegangscontrole in middelgrote en kleinere ondernemingen en organisaties, alsook residentiële toepassingen.
Bekabelde of draadloze en batterijgevoede elektronische sloten? Een server-gebaseerd platform of toch een cloud-oplossing? Off- of online deurbeslagen? Deuren, poorten of lockers openen met een badge, armband, tag, pincode, biometrische kenmerken of misschien gewoon met de smartphone? De elektronische en intelligente toegangscontrole lijkt een complexe materie. Het feit is dat al deze systemen toelaten om een gepaste oplossing, perfect afgestemd op de specifieke situatie en wensen, aan te bieden. Een ‘formule op maat’ die uiteindelijk juist zal bijdragen tot eenvoud, controle, flexibiliteit en een geoptimaliseerde veiligheid in de gebouwen van vandaag en morgen.
Intelligente toegangscontrole wordt vaak in verband gebracht met hotels, ziekenhuizen, overheidsgebouwen en grote bedrijven. Maar parallel met de nieuwe en flexibele technologieën, breidt ook het toepassingsgebied gestaag uit. Onder de grote verscheidenheid aan eindgebruikers noteren we onder andere coworkingspaces, colivinglocaties, winkels, studentenhuizen en serviceflats, maar ook meer en meer particuliere residenties van bewoners die uit zijn op optimale controle, gebruiksgemak en veiligheid. Vooral de cloud-gebaseerde platformen, zonder server en extra software, betekenen een ware revolutie op het vlak van slimme toegangscontrole en openden heel wat nieuwe mogelijkheden en toepassingen. Geen IT-investeringen of –expertise vereist, dus ook ideaal voor middelgrote en kleinere bedrijven of voor particulieren. Een mobiele app, zowel voor smartphone, tablet als pc, maakt het mogelijk om vanop afstand en in real time bijvoorbeeld een deur te openen of een elektronische sleutel te blokkeren, zelfs al is men als beheerder niet in de buurt. Toegangsrechten kunnen op ieder moment toegewezen of ingetrokken worden. Hierdoor is het mogelijk om snel, flexibel en adequaat te reageren, ook op onverwachte situaties.
Een aannemer die morgen eenmalig toegang moet krijgen terwijl er niemand in de zaak aanwezig is? Een coworkingplek met steeds wisselende gebruikers? Het zijn maar enkele voorbeelden van intelligente en flexibele toegangscontrole en -verlening. In het geval van de coworkingspace, waarbij ruimtes zeer flexibel worden verhuurd, zou die eventueel gekoppeld kunnen worden aan een online reservatiesysteem. Handig is dat geautoriseerde bezoekers de deur kunnen openen met hun smartphone, uiteraard enkel en alleen op momenten waarop hen toegang is verleend. Ook vaste en geregistreerde gebruikers kunnen dat via een app op hun smartphone. De rechten voor elke gebruiker en elke deur kunnen op eender welk moment worden aangepast. Liever een keycard, badge of tag voor de medewerkers? Ook dat behoort uiteraard nog steeds tot de mogelijkheden.
Ook al belooft de zomer beterschap, voorlopig blijft corona een belangrijk thema dat we ook hier even willen aansnijden. Sommige leveranciers van elektronische deursloten bieden hardware – lees deurbeslag – aan met antibacteriële eigenschappen, trouwens niet alleen nuttig tijdens coronatijden. En dan zijn er uiteraard de automatische deuren, ook combineerbaar met intelligente toegangscontrole, waarbij men niets hoeft aan te raken. Minder ideaal op dit eigenste moment zijn bijvoorbeeld de handafdruk- of vingerprintlezers. Deze vallen onder de categorie van de biometrische toegangscontrole, waarbij geregistreerde bezoekers toegang wordt verleend op basis van unieke lichaamskenmerken. Andere biometrische systemen, zoals een irisscan of gezichtsherkenning, kunnen uiteraard wel coronaproof. Dient men het aantal personen in een ruimte te beperken? En is dit moeilijk te beheren? Dan zijn er de automatische personentellers met slimme software. Dit kan desgewenst gecombineerd worden met een stoplicht dat rood oplicht wanneer het ingestelde aantal bezoekers bereikt is.
Vermeldenswaardig zijn de systemen met geïntegreerde coronacheck. Zo kan men bijvoorbeeld kiezen om alleen bezoekers met een mondmasker toegang te verlenen. En het is ook mogelijk om een check van de lichaamstemperatuur in de toegangscontrole te integreren. Vernuftig zijn de virtuele receptionist en onthaaldesk die voor de gelegenheid een heuse ‘corona-upgrade’ kregen. Enkel bezoekers met een QR-toegangscode komen erin. De bezoeker krijgt bovendien een vriendelijke reminder van het corona-preventiebeleid. De lichaamstemperatuur wordt gemeten en er wordt gevraagd de handen te ontsmetten. Na aanmelding drukt de geïntegreerde printer een badge af. De gastheer krijgt een notificatie dat zijn bezoeker gearriveerd is en bevestigt in één klik dat hij onderweg is. Efficiënt bezoekers ontvangen, ook in coronatijden? Dat doet men dus zo.
Neem dan rechtstreeks contact op met SALTO Systems.
Contact opnemen