NLFR

Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur
Durven mee-evolueren
SLX PURE van SieMatic, hier in een witte uitvoering, ontving maar liefst vier gegeerde internationale designprijzen. (Beeld: Willem van Puyenbroeck)

Durven mee-evolueren

Met die vraag ging SieMatic aan de slag. Het antwoord is simpel: koesteren wat geweest is, maar gevat inspelen op wat de toekomst brengen zal.

SieMatic deelt de visie van menig trendwatcher wereldwijd dat alle mensen (en dus consumenten) opgedeeld zijn in verschillende generaties met elk hun specifieke eigenschappen. Waar de ene veel waarde hecht aan uitstraling, prestige en exclusiviteit blijft de andere er liever net ver vandaan. SieMatic heeft net haar negentigste verjaardag gevierd, maar kijkt toch volop vooruit in de (nabije) toekomst. “We zien (en leven in) een veranderende wereld”, klinkt het. “En SieMatic zou SieMatic niet zijn moesten we niet mee veranderen.”

Oud versus nieuw

Trendwatchers wereldwijd zijn het met elkaar eens: de verschillende generaties hebben specifieke eigenschappen, gevoeligheden en wensen. Deze eigenschappen durven wel eens lijnrecht tegenover elkaar te staan, wat het voor elke fabrikant in welke sector dan ook niet eenvoudig maakt qua marketing en communicatie. SieMatic analyseerde grondig deze generatiegevoeligheden en voert vanaf heden een aangepaste marketingstrategie die het baseerde op ‘oude luxe’ en ‘nieuwe luxe’. SieMatic: “Het jaartal 1980 is bij ons het scharnierpunt. Wie in 1980 of vroeger geboren is, verzamelen we onder de term ‘oude luxe’, na 1980 valt onder ‘nieuwe luxe’. ‘Oude luxe’ betekent prestige, uitstraling en exclusiviteit. Duidelijk omschreven keukenstijlen met een eigen klinkende naam. Geen anonieme keukens dus, maar wel een Pure (eerder minimalistisch), een Urban (opener, groener, met een mix van open en gesloten meubelen die apart mogen staan maar altijd een eenheid vormen) of een Classic (de klassieke keuken met een moderne twist).” Leden van de ‘nieuwe luxe’, de Millenials (geboren 1980-1995) en jongste generatie ‘Z’ (geboren 1996-2010), gaan online op zoek naar alle informatie: websites van fabrikanten, Facebook, Instagram, Pinterest en zo meer. Ze leggen ook hun oor te luister bij influencers. Opgelegde regeltjes, zoals bijvoorbeeld de hierboven genoemde verdeling in drie keukenstijlen, volgen ze niet. SieMatic: “Deze consumenten bepalen zelf wat ze willen en wat zij als luxe beschouwen. Maatwerk is hen op het lijf geschreven en daar spelen we met SieMatic graag op in.” Naar verwachting zal deze generatie de komende vijftien jaar veertig procent van de luxeaankopen voor haar rekening nemen.

MultiMatic, heel flexibel en eenvoudig te hanteren voor een individuele kastinrichting. (Beeld: Klemme)

Gevulde prijzenkast

Ongeveer zestig jaar geleden verraste SieMatic de keukenwereld met een baanbrekende innovatie, de greeploze keuken. Vandaag blijft SieMatic dit concept vernieuwen en heeft het dit jaar met de SLX PURE een awardwinnend concept uitgebracht. Maar liefst vier internationale prijzen werden ondertussen in de prijzenkast van SieMatic bijgezet: German Design Award 2021, iF Design Award 2020, Red Dot Design Award 2020 en Iconic Award 2020: Innovative Interior ‘Best of the Best’. “De SLX PURE is dan ook het neusje van de zalm van onze PURE collectie”, aldus de fabrikant. “De nieuwe greeplijst en een slanke maatvoering van 6,5 millimeter vallen meteen op, net als de in de greeplijsten geïntegreerde lichtbanen die zorgen voor een verrassend lijnenspel dat onder meer het zwevend effect van het werkblad accentueert.”

Virtuele showroom

SieMatic pakt bovendien uit met een volledig digitale rondleiding door de showroom in het Duitse Löhne, de thuisbasis van het keukenmerk. Volledig op het lijf geschreven van de ‘nieuwe luxe’-consumenten. “Deze digitale trip geeft een 360° overzicht van de SieMatic-wereld”, benadrukt SieMatic. “Ervaar de flexibiliteit van ons gamma en ontdek quasi alle mogelijke combinaties.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details