Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

NL | FR

Projecten

Prefab beton voor efficiënte hoogbouw

Als je een gebouw op een traditionele manier uitvoert, duurt dat veel langer dan wanneer je grote kant-en-klare prefabstukken eenvoudig kan monteren.

Tekst | Joyce Mesdag

Beeld | Loveld

11 januari 2022 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Productiebedrijf Loveld in Aalter is gespecialiseerd in geprefabriceerd architectonisch beton. Ze combineren de structurele eigenschappen van klassiek grijs beton met een hoogwaardige esthetische afwerking. Loveld mocht onlangs onder meer aan de slag voor het residentieel project O’Sea Fase 2 in Oostende.

Geprefabriceerd architectonisch beton biedt de voordelen van klassiek prefabbeton met een hoogwaardige architecturale uitstraling erbovenop. Vincent Termote van Loveld: “De meeste mensen denken bij prefab aan traditioneel grijs beton, maar onze mogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos. Naast gekleurd en nabehandeld beton kunnen we ook andere materialen zoals baksteen, natuursteen, keramische materialen en dergelijke in prefabbeton verwerken.”

Loveld heeft zijn productie gedurende 36 jaar doorontwikkeld richting hoogbouw en andere grote projecten. “Kantoorgebouwen, woontorens en utilitaire projecten vertegenwoordigen de overgrote meerderheid van onze dossiers”, zegt Termote. “Drie vierde van onze opdrachten komt trouwens uit het buitenland, voornamelijk uit Nederland en Engeland. In grote metropolen zoals Amsterdam of Londen is hoogbouw namelijk meer ingeburgerd dan hier, al is de kentering in België ook ingezet: hoogbouw maakt hier een significante opmars.”

De woontorens van O’Sea, een recent Loveld-project.

Druk verkeer

Het voordeel van prefabbeton ten opzichte van klassieke gevelbekleding is vooral praktisch. “Als je te midden van een grote stad een hoog gebouw wil realiseren, is dat meestal een logistieke uitdaging qua transport en bouwplaatsorganisatie. Het is er, mede door het drukke verkeer en zelfs de passage van het openbare vervoer, niet evident om zomaar wegen af te sluiten en gedurende lange periodes materialen en grote kranen te zetten. Als je een gebouw op een traditionele manier uitvoert, duurt dat veel langer dan wanneer je grote kant-en-klare prefabstukken eenvoudig kan monteren. De impact en hinder op de omgeving is veel kleiner.”

Om het voordeel ten opzichte van traditionele bouwmethodes te optimaliseren, ontwikkelde Loveld specifieke productietechnieken om zoveel mogelijk in situ werk fabrieksmatig te integreren in de prefabelementen. “Alle functies zitten verwerkt in één element: structureel beton, isolatie en gevelbekleding. Zelfs ramen, hekwerk, elektravoorzieningen en dergelijke meer, kunnen op de fabriek al ingebouwd worden. Een hele verdieping wordt zo in een zeer beperkte tijdspanne volledig wind- en waterdicht afgewerkt terwijl de aannemer zorgeloos zijn gebouw de hoogte in ziet schieten.”

De woontorens van O’Sea in Oostende zijn een recent Loveld-project. “Het oorspronkelijke dossier van dit project was opgevat als gelijmde steenstrips tegen hard plaatmateriaal. Dit uitvoeringsprocédé is vanaf een bepaalde hoogte echter niet meer zo vanzelfsprekend, zowel vanuit logistiek als technisch standpunt bekeken”, zegt Termote. “Voor hogere gebouwen wordt daarom vaak met prefabelementen gewerkt met ingestorte baksteenstrips.”

Alle functies zitten verwerkt in één element: structureel beton, isolatie en gevelbekleding. Zelfs ramen, hekwerk, elektravoorzieningen en dergelijke meer, kunnen op de fabriek al ingebouwd worden.

Windbelasting

De gebouwen op O’Sea zijn respectievelijk 44, 50 en 56 meter hoog. Deze hoogte en hun ligging op de tweede lijn achter de kust resulteert in aanzienlijke windbelastingen die ingrijpen op de gevel. Bovendien zijn er zandstormen en andere nefaste weersinvloeden. Loveld had gelukkig een pasklaar antwoord voor het risico dat klassiek verlijmde steenstrips hierdoor zouden loskomen. Aangezien de strips volledig in de massa van het beton ingekapseld zitten, kan de nodige garantie gegeven worden dat ze zowel op korte termijn als op lange termijn, niet zullen loskomen.

Vanuit ontwerpstandpunt moest de architect wel enkele principes aanpassen om de aftekening van de voegen tussen de elementen te beperken. Het onderbreken van een bepaald voegpatroon door elementvoegen van de prefabelementen is nu eenmaal inherent aan het product. De architect ging hier echter zeer creatief mee om door een horizontaal wildverband om te zetten naar een verticaal wildverband. Daardoor worden de voegen tussen de elementen onzichtbaar aangezien ze identiek zijn aan de verticale strekvoegen van het metselwerkpatroon. Het resultaat: een gevel zonder zichtbare voegen nagenoeg identiek aan klassiek uitgevoerd metselwerk.    

FICHE VAN PROJECT

Project: O’Sea
Locatie: Oostende
Architect: CONIX RDBM Architects

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Freddy Fierens

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details