Geen hedendaags bouwen zonder duurzame technieken. Dat weet ook Panasonic, producent van onder meer warmtepompen. De prestaties van die toestellen zijn uiteraard cruciaal, maar ook het esthetische aspect staat hoog op de agenda. “Een buitenunit aan de gevel mag geen doorn in het oog zijn”, klinkt het. Dus is er een nieuwe antracieten buitenunit terwijl de moderne witte binnenunits zich dan weer perfect integreren in het interieur.
De merknaam Panasonic staat voor kwaliteit, ook als het op warmtepompen aankomt. Als producent van elektronica heeft het bedrijf intussen een breed assortiment aan toestellen in uiteenlopende productgroepen. Hoge en betrouwbare kwaliteit en een sterke service lopen als een rode draad doorheen de diverse segmenten. Ook systemen op hernieuwbare energie, zoals de warmtepompen, zijn almaar belangrijker. Er gaat dan ook veel aandacht naar het optimaliseren van deze toestellen, inclusief een aantrekkelijke vormgeving.
De witte binnentoestellen hebben een moderne interface. Ze mogen daarmee best gezien worden. In plaats van de units te camoufleren kan je die prima integreren in het interieur. “Design wordt steeds belangrijker”, zegt productexpert warmtepompen Jannick Van Keer. “Daarom kregen ook onze buitentoestellen een nieuw design. De uitvoering in antraciet maakt de buitenunit een stuk subtieler op het dak, zodat de architectuur van het gebouw helemaal tot zijn recht komt.”
Panasonic houdt de productie van zijn warmtepompen in Europa, waar design sowieso al langer aandacht krijgt. De inspanningen op dit vlak gaan trouwens niet onopgemerkt voorbij. Het merk heeft diverse good-design-awards in de prijzenkast staan.
Met individueel vermogen van drie tot dertig kilowatt en collectief zelfs tot 300 kilowatt heeft Panasonic voor werkelijk elk gebouw een geschikt warmtepompsysteem. Bovendien kunnen alle toestellen standaard ook koelen. “Dat hoef je niet als optie te nemen tegen een meerkost. Handig en toekomstgericht”, aldus Jannick. “De werking op hoge temperaturen stelt de toestellen in staat om bestaande radiotoren met hernieuwbare energie goed te laten werken. We kunnen het warm water tot 75 graden Celsius stoken, zelfs als het buiten min 15 graden Celsius is. Dat maakt ons uniek in de markt.”
Als innovatief merk zet Panasonic uiteraard ook in op het connecteren van zijn toestellen. De gebruikers van het gebouw bedienen de regelaar eenvoudig via de app. Van het instellen van schema’s tot het ad hoc inspelen op de actuele noden. Bovendien laat connectie in de cloud toe dat de installateur toestellen vanop afstand kan monitoren en zo problemen snel kan oplossen of zelfs voorkomen. Enkel als de klant hiervoor toestemming geeft natuurlijk.
Panasonic zet algemeen gezien sterk in op ecologie. Zo schreef het merk een aantal doelstellingen neer onder de noemer Panasonic Green Impact. “Het gaat onder meer om ons streven naar CO2-neutrale fabrieken en het produceren van zo ecologisch mogelijke toestellen”, licht marketingcoördinator Janno Boelens toe. “Wat onze toestellen betreft bekijken we zowel de uitstoot tijdens de productie als bij het gebruik ervan na installatie. Onder meer onze koelmiddelen met een laag aardopwarmingsvermogen dragen bij aan die duurzame belofte.”
De warmtepompen van Panasonic zijn bij de stilste op de markt. Klinkt als een belofte die eenvoudig gemaakt is? Geen probleem. Je kan zelf horen hoe stil hun werking precies is. Bij de showroom in Gent is een trainingscentrum gevestigd, waar de warmtepompen opgesteld staan voor cursussen. De ideale gelegenheid om ze op vol vermogen te horen draaien. Of net bijna niet.
Neem dan rechtstreeks contact op met Panasonic heating & cooling solutions.