Een parel van Belgisch erfgoed verdient het om mooi verlicht te worden. Bovendien creëert een goede verlichting van monumenten en gebouwen een meerwaarde voor de identiteit van elke stad. Dit is de visie van fabrikant Schréder, die wordt gedeeld door de stad Antwerpen. En de verlichting in, rond en van het station Antwerpen-Centraal kreeg recent een upgrade.
Het is een van de bekendste en misschien wel een van de mooiste intredes in een treinstation, het binnenrijden in station Antwerpen-Centraal. Het historische art-nouveaugebouw van steen, glas en metaal staat als een echte spoorwegkathedraal met een gebogen glazen perronoverkapping van 44 meter hoog en een elegante hal met een koepel die 75 meter boven de grond uittorent, over de sporen. Het project om de verlichting van het station aan te pakken, past in de overkoepelende visie van de stad. Studiebureau Stramien/Antico werkte in een lichtplan een gestructureerde visie op openbare verlichting uit voor de stad en haar districten. Het doel: Antwerpen ’s nachts gezellig, veilig en milieuvriendelijk maken.
De oude verlichting van het station verslond veel energie en lichtte bovendien niet alle architecturale details uit die het station zo mooi maken. De uitstraling van het station, een belangrijke toegangspoort tot de stad, moest naar een hoger niveau worden getild. De stad organiseerde een wedstrijd om het verlichtingsproject uit te voeren en Susanna Antico Lighting Design Studio won met een lichtconcept dat van het station en zijn omgeving een aantrekkelijk nachtbeeld maakt. Op het laagste niveau laat deze nieuwe verlichting gebruikers zich veilig voelen en alles goed zien. De gevels baden in een zacht licht dat een warme sfeer uitstraalt terwijl lichtaccenten op de gevels het gebouw tot leven brengen. Bovendien voegt het diepte toe en versterkt het de architecturale rijkdom. Subtiele verlichting van het dak, de torentjes en de koepels maken van het station een visueel oriëntatiepunt.
Stad Antwerpen en Fluvius kozen Schréder als verlichtingspartner om de benodigde schijnwerpers, meer dan 360, te leveren. Schréder: “De integratie van de armaturen op de gevels van de gebouwen was onderhevig aan heel wat beperkingen want het station is een beschermd monument. Overdag mogen de armaturen het zicht niet verstoren. We stelden dan ook onze lineaire schijnwerper SCULPline voor, speciaal ontworpen om de architectuur van gebouwen en monumenten te accentueren en om makkelijk tegen gevels te plaatsen. De schijnwerpers met dimbare witte leds worden dynamisch aangestuurd met het DMX-besturingssysteem wat Fluvius in staat stelt de installatie makkelijk te beheren. Met verschillende lichtscenario’s die het lichtniveau afstemmen op het tijdstip van de nacht bespaart de stad extra energie bovenop de energiebesparing die wordt bereikt door over te stappen op leds.” Ter hoogte van de torentjes kwamen de makkelijk te installeren SCULPdot-armaturen om de kleinste details ervan te accentueren.
De nieuwe verlichting van het iconische station valt enorm in de smaak bij de Antwerpenaren en de bezoekers. Michel Gerits, adjunct-coördinator: “Het valt ons op dat mensen die naar de verlichting komen kijken zo verbaasd zijn over de hoeveelheid details die ’s avonds zichtbaar worden en overdag nooit opvielen.”