De wereld verandert voortdurend. Veranderen eveneens: de informatie- en communicatiegewoonten van de mensen wereldwijd en de perceptie die ze hebben van merken en hun gedrag. Het is dan ook een interessante denkoefening die sterke en succesvolle merken continu doen om hun strategie daaraan aan te passen.
Het wereldwijd gekende en gevestigde premiummerk SieMatic vierde recent haar 90e verjaardag. Het uitgelezen moment voor de marketingafdeling om de hele merk- en communicatiestrategie onder de loep te nemen en aan te passen aan de veranderingen wereldwijd. “De strategische heroriëntatie zetten we vandaag in”, klinkt het bij Nicole Hastinckx van SieMatic Belgium. “We identificeren met ‘de jongeren’ een nieuwe doelgroep en die benaderen we op een andere manier. Vandaar onze shift van een gevestigd product naar een uitstekend lifestylemerk, al verandert er uiteraard niets aan de hoge kwaliteit van onze producten.”
Tot op heden gebeurden de werkzaamheden achter de schermen. Vandaag treedt SieMatic op de voorgrond met haar strategisch plan. Een krachtige en aandachttrekkende campagne en een totaal vernieuwde website zijn de stokpaardjes. “Ongeveer 90 procent van de klanten begint zijn of haar zoektocht online”, weet Hastinckx. “Onze website moet dan ook een bron van inspiratie zijn. Ze moet het surfend publiek aanspreken en uitnodigen om verder te gaan in de customer journey. Zo garanderen we bovendien dat elke surfer de meest relevante ondersteuning en informatie krijgt, afgestemd op de betreffende planningsfase. Op basis van enkele vragen, stellen we de klanten een geschikte SieMatic-dealer voor. Dat is niet per se de dichtstbijzijnde, wel diegene die het best aansluit bij de specifieke wensen en keuzes van de desbetreffende klant.”
De website en het hele online customer journey-verhaal, met koppeling aan de meest geschikte SieMatic-dealer, is slechts één pijler in het transformatieverhaal van de fabrikant. Advertenties, persartikels, sociale media en speciale handelsmarketing worden eveneens in een weldoordacht geheel ingezet om actief vorm te geven aan de merkontwikkeling. Partners en klanten krijgen op die manier de correcte informatie te zien en te horen. “Vooreerst laten we onze verandering zien van een traditionele, statusgedreven luxe naar een zeer emotionele, waarde- en ervaringsgedreven luxe, eentje die staat voor lifestyle en voor individuele, persoonlijke oplossingen in plaats van uniforme, starre concepten. Het mag allemaal kleurrijker, levendiger, jonger en veelzijdiger, een perfecte weergave van het internationale keukenpubliek.”
Wereldwijd steunt SieMatic op meer dan 400 zorgvuldig geselecteerde en gekwalificeerde partners met ongeveer 2.000 keukenspecialisten in dienst. “Zij beschikken over een enorme knowhow om de mogelijkheden van het SieMatic-productportfolio om te zetten in de perfecte keuken”, aldus Hastinckx. “Het proces om een individuele droomkeuken samen te stellen is zeer emotioneel en moet leuk zijn en blijven. We blijven inzetten op de functionaliteit en kwaliteit van onze producten en voegen er het emotionele aspect aan toe. Zo creëren we individuele keukens, onafhankelijk van budget en grootte van de ruimte, die precies zijn afgestemd op de behoeften van onze klanten en keukengebruikers.”