Naast comfort staat vooral beleving centraal in de badkamer anno 2024. Ronde, organische vormen blijven erg in trek, net als een warm en natuurlijk kleurenpalet dat garant staat voor die behaaglijke wellnesssfeer en de bij momenten luxueuze hotelvibes. Telkens anders, steeds uniek en zowel op maat van de woning als de personen die er rust vinden, perfect afgestemd op hun persoonlijke smaak en individuele behoeften.
Individualisering staat inderdaad centraal in de badkamer, waarbij het gepersonaliseerde totaalplaatje – niet zelden over de diverse ruimtes heen – moet kloppen. Natuurlijke vormen, materialen en kleuren zetten doorgaans de toon, desgewenst aangevuld met een ‘pop of colour’. Dit kan in de vorm van een kleurrijke opzetkom of zelfs een opvallend bad dat als statement piece de aandacht trekt. Opvallend: ook transparante materialen laten zich opmerken. Een vleugje retro moet desgewenst kunnen, wat onder meer blijkt uit onze selectie nieuwe architecturale kranen die elders uitgebreid aan bod komt in deze editie. Tot slot laten we ons voor de badkamer thuis graag inspireren door de luxe die we in hotels ervaren, een kwestie van even uit de drukte van het dagelijkse leven te ontsnappen en het meeste te halen uit onze me-time.
De badkamer staat uiteraard niet op zich maar maakt deel uit van het grotere totaalplaatje dat het interieur is. We noteren dan ook een verbreding van de markt waarbij de interieurbouwer en maatwerker de keuken, de badkamer en bijvoorbeeld ook het haardmeubel en dressoir qua design en materiaal op elkaar afstemt. Een rode draad doorheen het hele interieur garandeert visuele rust. Los daarvan komt het erop aan steeds een fraaie eenheid in de badkamer na te streven. Met alleen al het sanitaire kraanwerk in een waaier aan kleuren en finishes – waaronder diverse varianten van zwart, goud- en kopertinten – kan dit op zich al een uitdaging zijn. Diverse merken, waaronder O-Plus, bieden zowel kranen als accessoires en bijvoorbeeld ook de profielen van de douchewanden en -deuren in dezelfde afwerkingen aan, wat het harmonieus combineren vereenvoudigt. Of wat dacht je van een opbouwwaskom en bad of zelfs toilet in dezelfde accentkleur? Het hoeft lang niet altijd wit of zwart te zijn en ook de wc durft daarbij kleur te bekennen. Personalisatie troef, zo ook bij AXOR dat op de voorbije beurs in Milaan de ShowerSelect ID by Phoenix thermostaat voorstelde. De AXOR ShowerSelect ID is gemaakt van hoogwaardig metaal en verkrijgbaar in drie verschillende designstijlen – vierkant, rond en SoftSquare – en in het volledige assortiment van exclusieve AXOR FinishPlus-oppervlakken of de AXOR Signature-inlegopties. Hiermee kan de gebruiker zijn producten volledig personaliseren om zijn individuele stijl nog meer te laten weerspiegelen.
Diverse premium merken zetten ook in op complete badkamerseries, vaak met meer dan voldoende opties die mogelijkheden bieden voor individueel design. Nieuw van Duravit is Aurena, de badkamerserie met signatuur van Antonio Citterio en architectonische ontwerpbenadering gebaseerd op de gulden snede. Bij het ontwerpen van meubels denkt Citterio verder dan de pure vorm en houdt rekening met het effect van het object op de ruimte als geheel.
De innovatieve ontwerpbenadering van Aurena wordt vakkundig benadrukt door de evenwichtige harmonie van kleuren en geselecteerde materialen. Naast het meubilair dragen de bijpassende baden, wc, bidet en spiegel bij aan een harmonieus totaalconcept. Accessoires uit de Starck T-serie, ontworpen door Philippe Starck, vormen de perfecte aanvulling. Ook Villeroy & Boch pakt met Antao voor de eerste keer uit met een complete badkamercollectie, bestaande uit diverse meubels, wastafels, spiegels, een toilet, een ligbad en kranen. Het designerduo kaschkasch liet zich inspireren door de imperfecte vorm van een dauwdruppel. Ze wilden het rustgevende, ontspannen karakter van de natuur vangen in een collectie met organische vormen en natuurlijke kleuren. Resultaat: een kalme, evenwichtige feelgood sfeer in de badkamer, net als in de natuur.
Als zich al één onderscheidende trend laat opmerken, dan is het wel de introductie van markante transparante materialen. We zien ze onder meer gebruikt voor baden en spoeltafels. Van Antoniolupi is er bijvoorbeeld het vrijstaande Borghi-bad en bijpassende waskom in Cristalmood – een polyesterhars – en dit in zeventien transparante kleuren. Ook nieuw van dit Italiaanse label: de cilindervormige Breeze-wastafel die bovendien voorzien kan worden van geïntegreerde verlichting. Op deze manier wordt de transparantie letterlijk extra in het licht gezet. Deze wastafel kan gecombineerd worden met het nieuwe Cartesio modulaire wastafelconcept met stenen blad naar keuze, voorgesteld tijdens de Milan Design Week. Riho pakt op zijn beurt uit met Frosted, semi-transparante baden in drie modellen en telkens drie verschillende kleuren: Frosted Smoke, Frosted Umber en Frosted Forest. De buitenkant krijgt een speciale behandeling waardoor het bad een frosted mat uiterlijk krijgt. Transparant, maar tegelijk zacht en verhullend. Nog meer transparantie bij Karol Italia, een merk dat sinds kort deel uitmaakt van de Ronal Bathrooms – de voormalige SanSwiss Group – met de modulaire Tosca Collection. Deze reeks omvat, naast meubels, een ruime keuze aan waskommen, waaronder ook een mondgeblazen glazen exemplaar dat gecombineerd wordt met een tablet of een vrijstaande zuil voor maximale impact.
Wie er de ruimte en het budget voor heeft, ervaart graag dat luxe hotelgevoel. Een ensuite badkamer, rechtstreeks toegankelijk vanuit de slaapkamer, hoort daarbij. Bijzonder is dat ook producenten van douchedeuren en -wanden hierop inspelen, met oplossingen die meer doen dan alleen maar de douche afschermen. Het zijn flexibele ruimteconcepten, vooral ten dienste van de (interieur)architect, die zich lenen voor heuse kamer-in-kameroplossingen, op maat van de slaapkamer en de gewenste sanitaire voorzieningen. Zo is er het Duscholux System 210, een systeem met slechts drie componenten dat weliswaar talloze combinaties toelaat en zich bovendien nadien zonder veel moeite laat aanpassen aan de veranderende esthetische behoeften van de eigenaar. Het systeem maakt een persoonlijke vormgeving van de ruimte mogelijk, zonder traditionele droogbouwoplossingen of speciale producten van glazenmakers. Hierdoor zijn er dus nauwelijks permanente ingrepen in de bouwfysica nodig. Het systeem kan onafhankelijk van het plafond gemonteerd worden en is dus ook geschikt voor valse plafonds. Hetzelfde gaat op voor het Suite Shower System van Vismaravetro. Ook hier is plafondmontage geen must. Door bovenaan een opening te laten, vormen eventuele oneffenheden van het plafond geen probleem en kan bovendien een correcte ventilatie worden verzekerd. Tot slot presenteert ook Agape met Div een nieuw flexibel en modulair scheidingssysteem, trouwens ontwikkeld in samenwerking met Vismaravetro en ontworpen door Castiglia Associati. Glazen wanden van vloer tot plafond, die tot drie meter hoog reiken, bakenen verschillende functionele zones af, in de badkamer maar net zo goed in andere ruimtes. Luxueuze hotelvibes, ook thuis.