Verbeterde thermische en akoestische waarden zijn niet de enige positieve prestaties van het URSA TERRA-gamma. Ook op vlak van brandveiligheid gooit de nieuwe minerale wol van URSA hoge ogen. Dat ontging het bouwteam van het Gentse woonproject De Nieuwe Dokken niet. URSA TERRA bewijst er op hoog niveau zijn meerwaarde.
Het Gentse stadsvernieuwingsproject Oude Dokken transformeert het oude havengebied rond het Houtdok, het Achterdok en het Handelsdok tot een gloednieuw stadsdeel met zo’n 1.200 woningen, een school, kinderdagverblijf, wijksporthal publieke voorzieningen en groene ruimte. Eén van de ontwikkelingen in het gebied tussen de wijk Muide en de Dampoort is het project De Nieuwe Dokken. Zowel URSA als Xella bieden toegevoegde waarde in dit nieuwe stadsdeel.
Al sinds 2004 is de Oude Dokken volop in transitie. Eén van de lopende projecten is het woon- en leefproject De Nieuwe Dokken, aan de oostzijde van het Handelsdok. De Nieuwe Dokken brengt zo’n 400 appartementen en huizen in het voormalige havengebied. Een groot deel ervan krijgt uitzicht over het water. “De Nieuwe Dokken is niet zomaar een nieuw woonproject. Het concept kijkt verder dan morgen en biedt antwoorden voor de duurzame buurt van de toekomst,” vertelt werfleider Frederik De Visch namens aannemer THV Nieuwe Dokken, een samenwerking tussen Artes Depret, Groep Van Roey en Algemene Bouw Maes. “Zo is er een groot en innovatief batterijsysteem dat de bewoners van hun elektriciteit voorziet. Een eigen warmtenet levert de nodige warmte in de woningen. Vanuit die optiek zetten we ook sterk in op een goede isolatie en luchtdichtheid van de verschillende gebouwen.” Dankzij deze maatregelen en een doordachte aanpak rond mobiliteit, scoort De Nieuwe Dokken 93,9% op de duurzaamheidsmeter van de Stad Gent. Dat is met glans geslaagd!
Met de tweede fase in uitvoering zit De Nieuwe Dokken op kruissnelheid. Na het Centraalveld bouwt THV Nieuwe Dokken vandaag aan Noordveld. “Dat projectdeel brengt vijf nieuwe gebouwen. Daarvan realiseren we momenteel Pergola en Bijoux, naar een ontwerp van respectievelijk Onix architecten en Ront architecten. Pergola is zonder twijfel de blikvanger in dit projectdeel. Het 15 verdiepingen tellende torengebouw valt op met zijn getrapte vorm opgetrokken in baksteen met een houten pergolastructuur. Die trapvorm biedt ruimte voor indrukwekkende terrassen. De houtaccenten herleiden de terrassen tot heuse buitenkamers en geven Pergola een Scandinavische look mee,” licht Frederik De Visch toe.
Het bouwen op deze hoogte bracht wel wat aandachtspunten met zich mee op vlak van stabiliteit en brandveiligheid. “Voor Pergola werd een hybride structuur uitgedokterd, opgetrokken in een mix van beton en kalkzandsteenelementen. Kalkzandsteen was het voorkeurmateriaal omwille van de akoestische kwaliteiten en de snelheid van bouwen. De lagere verdiepingen hebben een dragend betonskelet ingevuld met kalkzandsteenelementen. Naarmate het gebouw in hoogte wint, nemen de kalkzandsteenelementen de dragende kracht over van het beton,” weet Filip Henderickx, projectmanager bij Xella. In de voorbereiding van de uitvoeringsplannen werkte Xella samen met de THV Nieuwe Dokken om de studie voor de kalkzandsteenelementen op punt te zetten. “Al hebben we hier niet veel inspanningen moeten leveren. De aannemer en ontwerpers hebben het principe al goed onder de knie uit de eerste fase, waar ze voor een gelijkaardige hybride structuur kozen voor de hoge volumes,” aldus Filip Henderickx. Een belangrijk hulpmiddel in die voorbereidende studie was het BIM-model. “Dat model liet toe heel snel ontwerpen uit te wisselen en te controleren. Bovendien was het een solide vertrekpunt voor het uitwerken van onze wandtekeningen. Zo bleef de snelheid hoog en de foutenmarge laag.”
De dragende structuur van Pergola krijgt een warm isolatiekleed aangemeten in WALLTEC BLACK, een vormvaste minerale wolplaat uit de URSA TERRA-familie. De uitmuntende thermische (λ 0,032 W/m.K) en akoestische prestaties waren echter niet de voornaamste reden om voor de oplossing uit het URSA TERRA-assortiment te kiezen. “De brandwerende karakteristieken gaven de doorslag,” bekent Frederik De Visch. “Aangezien Pergola als hoogbouw wordt geclassificeerd moeten we hier aan specifieke brandeisen voldoen en met de oplossing van URSA voldoen we hier heel eenvoudig aan. WALLTEC BLACK is van nature onbrandbare isolatie. Ze ontwikkelt bijna geen rook, vormt geen brandende druppels en brengt geen vlamverspreiding met zich mee. Daarmee voldoet de isolatie aan de euroklasse A1. De isolatie is bovendien heel gebruiksvriendelijk. Wanneer je een pak minerale wol mee naar boven neemt, heb je meer vierkante meters mee dan in vergelijking met PUR of PIR. De plaatsing vraagt dan wel weer wat meer aandacht om de randen mooi aan te laten sluiten. Maar het blijft een koud kunstje. Het is bovendien mooi meegenomen dat de isolatie in het duurzaamheidsstreven van het project past.”
De verbindende schakel tussen URSA en THV Nieuwe Dokken was Verhelst Bouwmaterialen. De handelaar leverde naast de URSA-isolatie ook de gevelstenen en kleine bouwmaterialen, dat zowel voor de eerste als de tweede fase. De tandem Paul Termote en Martin Willaert van het depot Verhelst in Knokke verzorgde de afstemming tussen de werf, de bouwmaterialenhandel en de fabrikanten. Waarom Verhelst op het vertrouwen van de THV Nieuwe Dokken mag rekenen? “Omwille van onze service en kennis,” schat Paul Termote in. “Wanneer een aannemer kleine hoeveelheden bestelt, leveren we die in veel gevallen al daags nadien op de werf. Grote hoeveelheden komen rechtstreeks van de fabrikant en daar zijn wij de coördinerende schakel die ervoor zorgt dat de materialen op de afgesproken datum worden geleverd.” De keuze voor WALLTEC BLACK kwam er in een onderlinge wisselwerking tussen de aannemer THV Nieuwe Dokken en Verhelst. De materialenhandelaar kijkt ook positief naar de samenwerking met de isolatiefabrikant. “Afspraken zijn er afspraken en de communicatie verloopt heel vlot,” besluit Paul Termote.
Neem dan rechtstreeks contact op met URSA Benelux.
Contact opnemen