NLFR

Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur
“De toekomst lacht Uzin Utz België toe”
Marc Nelen draagt de symbolische lijmkam over aan Eline Vandorpe, nieuwe Managing Director van Uzin Utz België.

“De toekomst lacht Uzin Utz België toe”

In het kader van de continuïteit van Uzin Utz België, werd een aantal jaar geleden door het moederbedrijf, de Uzin Utz AG, gevraagd om een opvolger te zoeken en voor te bereiden voor de verscheidene taken en verantwoordelijkheden van deze functie.

De opdracht om de Directie van Uzin Utz België over te nemen is toegewezen aan Eline Vandorpe. Eline heeft tijdens haar reeds zevenjarige diensttijd bij Uzin Utz België, naast de oorspronkelijke functie van Marketing Manager, ook deze van Manager Arturo uitgeoefend. De laatste jaren heeft Eline ook grondige kennis en leidinggevende ervaring opgedaan voor wat betreft Sales, Product Management en Commerciële Binnendienst voor alle merken van Uzin Utz België.

Bij deze overdracht zal het DNA van Uzin Utz België verder gekoesterd worden en zal de nieuwe leiding en het team van Uzin Utz België verder klaar staan voor alle klanten en partners. Ter gelegenheid van de overdracht vertellen Marc en Eline graag hun visie over de toekomst en worden enkele mooie herinneringen opgehaald.

Interview:

Marc, herinner jij je jouw beginjaren bij Unipro/Uzin Utz België?

“Jazeker, ik ben bij Uzin Utz België, toen nog Unipro, terecht-gekomen door een vacature in de krant. In die tijd werd dat nog gedaan. Unipro was op zoek naar een directeur, dat sprak mij wel aan. Ik ben landbouwingenieur van vorming en ik kwam van de burgerlijke chemie met heel grote volumes en heel kleine marges en ik wou iets specifieker. De maat en de omvang van Unipro, de toewijding aan haar klanten en het micromanagement spraken mij wel aan. Ik wou vooral de verwachtingen van de klanten door en door leren kennen en door daarop in te gaan het bedrijf laten groeien. Hiervoor heb ik het eerste jaar intensief alle klanten persoonlijk bezocht. Ik vond het belangrijk dat klanten een gezicht konden plakken op het bedrijf. Ik ben ook een tijdje vertegenwoordiger geweest voor al onze Franstalige klanten, daar heb ik ook veel uit geleerd.”

Marc, wanneer ben je beginnen nadenken over opvolging?

“Eind 2016 heeft de Raad van Bestuur van Uzin Utz Duitsland mij gevraagd om op een degelijke manier de continuïteit van Uzin Utz België te voorzien, aangezien ik dan 60 jaar was geworden. Een interne medewerker leek mij het meest aangewezen omdat we zo’n sterke bedrijfscultuur hebben bij Uzin Utz België en de klanten hebben specifieke noden. Dat DNA kan je aan een externe moeilijk laten voelen. Eline leek mij toen de meest aangewezen persoon en ik heb dat ook laten toetsen. Er zijn zware assessments geweest en die bevestigden dat Eline de kwaliteiten had om klaargestoomd te worden tot Managing Director. Dat is begonnen in 2017.”

Hoe is Eline door de jaren gegroeid om de nieuwe functie van Managing Director in te vullen?

Marc: “In 2018 zijn we gestart met een vierjarig opleidingsprogramma waarin Eline kennis heeft gemaakt met alle afdelingen van het bedrijf: marketing, productmanagement, sales, financiën, IT, personeelsbeheer, financiële administratie en analyse. Elk kwartaal was er een evaluatie van de gestelde doelstellingen die we elke keer ook afvinkten. Die evaluatie werd telkens gerapporteerd aan Duitsland. Eline heeft haar altijd grondig en verantwoordelijk ingewerkt in de verschillende materies dus naar mijn mening zat dat in december helemaal goed en dat heb ik ook zo gecommuniceerd naar Duitsland. Naast de structurele zaken op gebied van productmanagement, marketing, … had Eline een paar keer per jaar adhoc projecten. We hebben onder andere het belevingscentrum gehad, waarbij ze elke week op de werfvergadering was en ons schitterende kantoor is helemaal de verdienste van Eline samen met onze binnenhuisarchitecten. Dus dat was zeker een goede leerschool.”

Eline: “Wat ik daar vooral heel interessant aan vond, was om in de schoenen te staan van onze klanten. Wij waren nu eens een soort “bouwheer” en werden geconfronteerd met de dagelijkse problemen en uitdagingen van onze klanten en dat was wel heel interessant. Voor mij was de belangrijkste stap om te groeien naar de functie van Managing Director, Arturo in de Belgische markt zetten omdat dat het complete verhaal was. Het is begonnen bij een marktstudie, daarna een businessplan opstellen, evalueren of het überhaupt interessant was om dat merk in de Belgische markt te zetten, concurrentieanalyse, potentieel controleren en ook het effectieve salesgebeuren. Sales was voor mij het allerbelangrijkste omdat we een verkoopkantoor zijn. Daarnaast was het financiële aspect ook belangrijk. Ik wou begrijpen waarvoor alle cijfers staan en zelf meedenken. Zo heb ik dat simpelweg door deel te nemen aan financiële meetings mezelf eigen gemaakt. Ik denk ook dat dat een van mijn grote troeven is dat ik iets wil kunnen en kennen en dat ik mij daarin dan ook verdiep. Begin januari voelde ik mij er echt klaar voor. Het was niet met een strikte planning maar gaandeweg kwamen er altijd kleine stukjes bij en dat was ook het voordeel dat we er zo vroeg aan begonnen zijn.”

Hoe zien jullie de toekomst van Uzin Utz België?

Marc: “De toekomst lacht Uzin Utz België toe. Naast de sterke basis met het merk UZIN, zijn we daarrond de andere merken aan het uitbouwen. UZIN is een stevige basis dat geleidelijk aan nog wat groeit maar de grote groei zal van de merken Arturo, codex, WOLFF en Pallmann komen. In eerste instantie denk ik dat Arturo de meeste groei zal brengen de komende jaren. De markt evolueert heel snel. Snelheid, ergonomie en duurzame systemen zullen de ontwikkelingen van de toekomst bepalen en ook de winnaars van de toekomst.”

Eline: “Ik volg Marc hierin. Het feit dat wij alles in het assortiment hebben voor de plaatser van elk type vloer en dus totaalaanbieder zijn wil ik wel nog meer in de markt zetten want dat is uniek. Ik zou eigenlijk willen dat in elk type gebouw dat gerenoveerd of opgetrokken wordt hier in België er iets van onze merken kan komen. Ik weet dat dat heel ambitieus is maar dat moet wel onze doelstelling zijn. UZIN is inderdaad al jaren onze houvast, ik wil dat ook zo houden en met UZIN marktleider blijven, maar de andere merken moeten mee voor algemene groei zorgen. We gaan met Arturo bijvoorbeeld meer richting aannemer en architect, die voorschrijvers die we te weinig kennen met UZIN. Met Arturo wil ik absoluut marktleider worden in België. Dat zal nog wat tijd nodig hebben, maar we hebben daar de juiste producten, de juiste marketing en het juiste team voor. Ik zou dat ook graag met codex willen bereiken maar codex is nog een veel competitievere markt dus als we daar een mooie plaats kunnen veroveren binnen
de top 5 en binnen een tiental jaar binnen de top 3 dan denk ik dat we daar heel tevreden over mogen zijn.”

Mogen klanten en partners eenzelfde Uzin Utz verwachten?

Eline: “Ik wil voornamelijk bevestigen waar we nu mee bezig zijn. We zien onze klanten echt als partners en dat willen we graag zo blijven doen. Ik wil nog iets dichter bij de klanten staan dan dat Marc deed. Ik heb de afgelopen maanden heel wat van onze UZIN-klanten gezien. Het is niet de bedoeling dat ik hen de komende 20 jaar nu niet meer ga zien of alleen op evenementen. Er gaan momenten zijn waarop ik nog eens zal meegaan met de technisch-commercieel adviseur, gewoon omdat ik wil weten wat er leeft in de markt, wat er speelt bij onze klanten. Die nabijheid vind ik heel belangrijk.”

Marc, heb je al plannen wat je met alle vrije tijd gaat doen?

“Ik wou overhaast per 1 juli al direct iets anders doen, maar ik heb het wat laten bezinken. Ik ben nu al bij twee vrijwilligers-werken ingeschreven. Eentje is Senior Consultants Vlaanderen en daarnaast ben ik ook als vrijwilliger bij de voedselbank aan het werk. Maar ik ga eerst de zomer laten passeren en echt genieten. In het begin was ik angstig maar nu heb ik de indruk dat er genoeg zaken zijn waarmee ik mij verder zinvol kan bezighouden. Ik neem nu eerst nog wat de tijd om erover na te denken.”

Eline, wat is het eerste dat je gaat doen als managing director?

“Sinds begin januari zit ik eigenlijk al volop in de functie. We hebben nog de nasleep van corona maar dan zijn de grondstofproblematieken er ook nog bij gekomen dus ik heb wel al een bepaalde portie van uitdaging gehad. Het is vooral mijn intentie om dit jaar zonder kleerscheuren door te komen en om het met Uzin Utz België zo goed mogelijk te doen. Maar iets leuks dat ik ga doen, en dat klinkt misschien heel stom maar ik kijk daar wel naar uit omdat ik gewoon heel trots ben, is mijn LinkedIn aanpassen en mijn handtekening met Managing Director eronder. (lacht) Ik word in november 30 en ik vind het echt uniek dat ik op mijn 29e kan zeggen dat ik dit gerealiseerd heb. Al ga ik ga mij vooral bezighouden met het waar te maken, want het is mooi dat die titel daar staat maar het is niet de bedoeling dat het loze woorden zijn. En verhuizen van bureau, daar kijk ik ook naar uit. Ik moet nog nadenken hoe ik het een beetje meer ‘Eline’ kan maken. (lacht)”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details