NLFR

Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur
Terugblik op toonaangevende beurs voor tapijt en Vloerbedekking
DOMOTEX was opnieuw de ontmoetingsplek voor de tapijt- en vloerbedekkingsindustrie. (Beeld: Rainer Jensen)

Terugblik op toonaangevende beurs voor tapijt en Vloerbedekking

De toonaangevende vakbeurs voor tapijt en vloerbedekking DOMOTEX sloot na vier indrukwekkende dagen vol innovatie, inspiratie en uitwisseling de deuren. Zo’n 1.000 exposanten zakten af naar Hannover om een veelbelovend zakenjaar af te trappen en hun innovaties aan de bezoekers te tonen. Internationaliteit, duurzaamheid en netwerken vormden het fundament van het evenement.

Voor het eerst werden ook producten voor wanden en plafonds gepresenteerd als inspiratie voor samenhangende interieurconcepten. (Beeld: Marc Winkel-Blackmore)

DOMOTEX bewees opnieuw dat de beurs de drijvende kracht is voor zaken, trends en innovaties. Het is de wereldwijde ontmoetingsplaats voor de tapijt- en vloerbedekkingsindustrie door de positieve energie en het uitgesproken internationale karakter. Tijdens de vier beursdagen ontmoetten ruim 18.000 bezoekers uit 140 landen er ongeveer 1.000 exposanten uit meer dan 60 landen. 

“We zijn verheugd dat zoveel grote spelers naar Hannover kwamen om te leren over de nieuwste trends en producten en om nieuwe zakelijke contacten te leggen”, zegt Sonia Wedell-Castellano, Global Director van DOMOTEX. “Onder hen waren 170 debutanten. Daarnaast kwam 71 procent van de bezoekers uit het buitenland. Dat bewijst de sterke internationale status van onze beurs.”

De beurs zet in op beleving door demonstraties en de mogelijkheid om producten en materialen van dichtbij te voelen en te ervaren. (Beeld: Thomas Koy)

Innovaties demonstreren aan wereldwijd publiek

Oliver Ginestier, Directeur Communicatie bij de European DIY Retail Association (EDRA), was verheugd om ‘de wereld van de vloerbedekking opnieuw te zien samenkomen in een levendige sfeer’. Hij ontmoette veel leveranciers die de Global DIY Summit bijwoonden, net als veel van de leden van deze vereniging. Ook Martin Geiger, Managing Director van GEIGER, was van de partij. Hij bezoekt al vele jaren de toonaangevende beurs om een overzicht te krijgen van de markt aan het begin van het boekjaar. “Ik was vooral onder de indruk van de toename van het aantal exposanten. Dit onderstreept het belang van DOMOTEX voor onze industrie”, aldus Geiger. 

DOMOTEX biedt de ideale gelegenheid om nieuwe producten te introduceren bij een wereldwijd publiek. Exposanten tonen in een korte tijd hun volledige assortiment innovaties, ze verdiepen er hun relaties en leggen contacten met nieuwe klanten. Zo krijgt hun export een wereldwijde boost. “We zijn blij met het aantal, de kwaliteit en de internationaliteit van de DOMOTEX bezoekers,” bevestigt Cathérine Vandepoel, Export Manager bij Floorify. 

Op DOMOTEX on Stage presenteerden talloze sprekers de laatste marktontwikkelingen. (Beeld: Thomas Koy)

Samenhangende interieurconcepten

Voor het eerst werden ook producten voor wanden en plafonds gepresenteerd. “Al onze bezoekers, van winkeliers tot ambachtslieden en architecten, moeten ruimtes als een samenhangend geheel beschouwen vanaf het ontwerp. Daarom werkten we samen met DECOR UNION en de MEGA Gruppe om onder meer verven, vernissen, behang en andere interieurafwerking in de kijker te zetten. Deze nieuwe ruimte bood een echte meerwaarde voor de ambachtelijke sector”, legt Wedell-Castellano uit. De première bleek een succes, want een op de drie deelnemers was specifiek geïnteresseerd in de nieuwe show. “Het is realistisch dat de beurs zich in de toekomst nog meer zal richten op producten voor binnenafwerking.”

Exposanten tonen hun innovatieve assortiment, verdiepen er hun relaties en leggen contacten met nieuwe klanten. (Beeld: Rainer Jensen)

Beleving van a tot z

Deze editie bood de deelnemers een divers programma met conferenties, demonstraties, live presentaties en prijsuitreikingen en talloze mogelijkheden om te netwerken. De beurs richtte zich opnieuw op duurzaamheid en circulaire economie. Bezoekers konden het hoofdthema FLOORED BY NATURE in het bijzonder ervaren op THE GREEN COLLECTION en de duurzame focus werd ook weerspiegeld in de producten van de exposanten.

Op DOMOTEX on Stage presenteerden talloze sprekers uit de vakwereld, politiek en verenigingen de laatste marktontwikkelingen, waaronder het tekort aan vakkrachten en de werkcultuur. Het conferentieprogramma werd aangevuld door de forums in het RETAILERS’ PARK , de Mood Spaces en de Carpet Design Awards. “Dit is mijn eerste keer op DOMOTEX en ik ben echt onder de indruk. De Mood Spaces bieden veel inspiratie voor mijn werk,” onthult Sophie Berger, interieurontwerper bij architectenbureau MZ Architektur Meier + Zeug. “Ik kan oppervlakken van dichtbij bekijken en voelen. Dat is digitaal onmogelijk. Deze beurs leert me om buiten de vaste kaders te denken en in korte tijd kennis te maken innovatieve vloeroplossingen en leveranciers.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details