Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

NL | FR

Nieuws

Een sterk licht voor een sterk merk

Foto-1-RZB
Auto-Scholz in Bamberg, met opvallende architectuur en verlichting van RZB.

Tekst | Tom Rampelbergh

Beeld | RZB, Linus Linter Fotografie | Berlin

4 oktober 2022 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Sterke merken staan nooit stil, ze blijven evolueren. Dat heeft ook het bekende automerk Mercedes-Benz goed begrepen. Enkele jaren geleden werd de marketingaanpak grondig aangepast en werd de wereldberoemde driepuntige ster de hoofdrolspeler. Maar ook wat betreft de verkoop- en servicepunten is een wereldwijde rebranding uitgerold.

MAR2020, zo heet de grote rebrandingoperatie in de retailsector die door Mercedes-Benz werd gelanceerd. Het automerk werkte samen met GRAFT Architects in Berlijn aan dit concept. In een uitgebreide catalogus staan tips, richtlijnen en hulpmiddelen verzameld om de winkels en servicepunten aan te pakken. Enkele kenmerken van dit nieuwe concept: modulaire ‘touchpoints’, naadloze overgangen tussen interieur en exterieur, opvallende architectuur en een hoogwaardig interieurontwerp. In het Duitse Bamberg werd recent een mooi voorbeeld gerealiseerd: het Auto-Scholz Experience Center. En wie Bamberg zegt, zegt meteen ook RZB. De Duitse verlichtingsfabrikant is in dit project de verlichtingspartner.

Spreek niet langer over een winkel of een garage, wel over een Mercedes-Benz Experience Center.

Een echte customer journey

Een speciale beleving vanop het moment dat je binnenstapt tot je weer buitengaat. Op een andere manier kan je een bezoek aan het Experience Center niet omschrijven. Want bij Mercedes-Benz gaat het niet langer over een winkel of een verkooppunt, wel over een Experience Center waar een hostess de klanten onthaalt en de intrede in de wereld van Mercedes-Benz in goede banen leidt. Een gesprek gebeurt niet langer aan een tafeltje, wel mobiel, situationeel en met flexibel gebruik van multimedia en mobiele apparaten. “Een dergelijke customer journey vereist dan ook specifieke verlichting”, aldus Philippe Englebert van RZB. “Het juiste licht op de juiste plaats is voor de effectieve merk-enscenering en de gewenste klantbeleving van groot belang.”

Binnen en buiten

Englebert: “We noemden al de opvallende architectuur en de naadloze overgang tussen interieur en exterieur als opvallende kenmerken. Het oversized dak en de grote glasoppervlakken bewijzen ook bij het Auto-Scholz Experience Center in Bamberg deze strategie. Onze Ledona-inbouwspots met IP65 dragen meer dan hun steentje bij. Ze geven het dak lichtheid en een zwevend karakter terwijl de optische voortzetting van de spots (door de weerspiegeling in het glas, nvdr) een bijkomend gevoel van ruimte creëren. Onze producten ondersteunen bovendien de differentiatie van de verschillende modellen van de merken Mercedes, AMG en smart die samen onder één dak staan te pronken. De Rondos-inbouwspots geven de details van de voertuigen optimaal weer. Hier worden namelijk koudwitte lichtkleuren ingezet. In de aangrenzende ruimtes, daar waar de klanten rustig met de werknemers van het Experience Center kunnen praten, gebruiken we warmwitte lichtkleuren.”

RZB: “Onze verlichting zet alle wagens in het juiste licht en creëert een gezellige sfeer in de ruimtes waar klanten in gesprek gaan met de werknemers van het Experience Center.”

Op maat en aanpasbaar

Naast de talrijke inbouwspots die zowel binnen als buiten voor de algemene verlichting zorgen, creëerden de verlichtingsspecialisten van RZB ook een scala individueel ontworpen verlichtingsoplossingen. “Deze zetten we in bij de lades waar de oppervlaktepatronen worden getoond”, legt Englebert uit. “Wordt een lade opengetrokken, dan gaat er automatisch licht branden. Bovendien hielden we rekening met de talrijke events die in het Experience Center worden georganiseerd, gaande van specifieke klantevenementen tot de presentatie van nieuwe wagens. Met aanpasbare en dynamische lichtscenario’s liggen specifieke verlichtingsscenario’s binnen handbereik.”    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Freddy Fierens

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details