NLFR

Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur
Schell innoveert met waterbesparende systemen voor openbare gebouwen
Elektronische kranen laten toe om te besparen op water en verwarmingskosten, maar dragen ook bij tot een betere hygiëne.

Schell innoveert met waterbesparende systemen voor openbare gebouwen

Schell is in de sanitairwereld een begrip door het Schell-kraantje. Deze hoekregelkraan laat toe om tot veertig procent water te besparen. Al zet het Duitse familiebedrijf daarnaast sterk in op andere innovatieve toepassingen met aandacht voor zuinige watersystemen voor sanitair water en geconnecteerde kranen. Zo is Schell een actieve speler voor (semi-)openbare gebouwen en begeleiden ze architecten en bouwheren bij het maken van doordachte keuzes.

Schell stelt in totaal zo’n 450 mensen tewerk en verdeelt zijn producten in Europa, Zuid-Afrika, het Midden-Oosten en Singapore. “Met ons alom bekende Schell-kraantje hebben we tachtig procent marktaandeel”, zegt Dirk vanden Breede, directeur van Schell België. “Daarnaast groeiden we door een sterke inzet op waterbesparende systemen voor (semi-)openbare gebouwen. Dat startte met de volumespoeler voor urinoirs, uitgevonden in 1935 door oprichter Hubert Schell. Het liet toe ons portfolio uit te breiden en ons te diversifiëren van andere spelers.”

De hoekregelkraan waar Schell bekend om staat laat een waterbesparing tot veertig procent toe, zonder aan comfort in te boeten.

Veertig procent water besparen

In openbare sanitaire ruimtes wordt de wastafel door iedereen gebruikt. Waterverbruik verminderen en zelfs monitoren is dan een welgekomen oplossing. Met een hoekregelkraan zoals die van Schell kan je de regelknop tweemaal 360 graden draaien en je debiet variëren van nul tot honderd procent doorstroming. “Met een debiet van zestig procent geef je gebruikers nog voldoende comfort om de handen te wassen en bespaar je zelf veertig procent water”, licht Dirk toe. “Een hoekstopkraan werkt anders: je draait de regelaar open of dicht. Ons systeem laat meer flexibiliteit toe.”

De stadionfunctie van de Schell-spoelknop voor urinoirs stemt het gebruik af op de frequentie.

Duurzaam door slimme systemen

Schell wil verder groeien als partner voor openbare gebouwen. “Daar zijn we ingerold door onze urinoirspoeler en van daaruit hebben we ons aanbod en onze expertise doorontwikkeld”, zegt Dirk. Dat leidde tot onder meer een assortiment elektronische kranen die besparingen, hygiëne en veiligheid waarborgen. “Een elektronische kraan met een sensor verbruikt enkel het water dat nodig is. Dat is een reductie tot zeventig procent op je waterverbruik, maar ook op het verwarmen van dat water en het verwerken van afvalwater. Bovendien hoef je door de sensor de kraan niet langer aan te raken, wat ook de hygiëne van gebruikers ten goede komt.”

Een andere waterbesparende oplossing van Schell is de urinoirspoeler, met een specifieke stadionfunctie. “Normaal spoelt die vijf à zeven seconden wanneer de gebruiker weggaat van het urinoir”, vertelt Dirk. “Voor stadions kunnen we die spoeler instellen dat hij de snelle frequentie van mensen tijdens de rusttijd van een wedstrijd oppikt en slechts één seconde spoelt. Ook in schoolgebouwen is dit een handige functie tijdens de speeltijd. Deze stadionfunctie programmeer je eenvoudig met behulp van een bluetoothmodule en smartphone. Dit resulteert in een besparing op basis van frequentie. Zo dragen Schell-producten bij aan het behalen van een BREEAM-certificaat, zoals bij het kantoor- en hotelproject The Wings in Diegem.”

Schell is een Duits familiebedrijf dat service centraal stelt.

Hygiëne en service

Het programmeren van kranen verhoogt de algemene hygiëne voor gebruikers. Water is een levensmiddel en heeft dus een gebruiksduur. “Water dat stilstaat in leidingen tussen 25 en 60 graden heeft tijd en voeding om bacteriën exponentieel te laten groeien”, licht Dirk toe. “Elektronische kranen kan je instellen dat ze bijvoorbeeld op een school elke maandag en donderdag spoelen zodat er vers water door de leidingen stroomt. Dat is geen verspilling, want je berekent en timet dat verbruik volgens wat exact nodig is in functie van de hygiëne.”

Als familiebedrijf draagt Schell een goede band met zijn klanten hoog in het vaandel. Betrouwbare systemen, korte communicatielijnen en de juiste oplossingen op basis van de specifieke context zijn daarbij essentieel. “We begeleiden architecten, bouwheren en studiebureaus op een neutrale manier in die keuze. Dat is een bewustwordingsproces. Sanitair wordt meestal als laatste definitief gekozen en een zelfsluitende mechanische kraan is dan vaak een budgetkeuze in plaats van een elektronisch exemplaar. Al levert dat eerste type niet dezelfde voordelen. We helpen hen daarom in het opmaken van dossiers en bestekken, en staan vervolgens installatiebedrijven bij in het programmeren van deze kranen. Door onze focus op service onderscheiden we ons van andere spelers in de markt.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details