NLFR

Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur
CEO Lode Craenen over de toegevoegde waarde van LoCra
Naast binnenafwerking maakt LoCra kwalitatieve producten voor buiten.

CEO Lode Craenen over de toegevoegde waarde van LoCra

Tekst en beeld: LoCra

Met een vader met een eigen ingenieurs- en architectenbureau en een oom die een schrijnwerkerij had, was de passie voor de bouwwereld bij Lode Craenen nooit veraf. Als vertegenwoordiger van raam- en deurprofielen ontwikkelde hij zijn eigen ideeën voor productontwikkeling. “Om die verder uit te werken, heb ik uiteindelijk LoCra opgericht”, vertelt Lode Craenen. “Van bij de start werkten we op twee manieren. Enerzijds hadden we een eigen productie, anderzijds werkten we gericht samen met een aantal andere productiebedrijven.”

Samen met zijn team gaat CEO Lode Craenen voor een maximale levensduur van LoCra-producten.

Innovatieve producten met meerwaarde

De bouwwereld is nog steeds van nature vrij conservatief. Zowel klanten als professionals zijn vaak terughoudend om voor innovatieve producten en technieken te kiezen. Lode Craenen: “Ik hoor geregeld ‘We werken al jaren met dat product, hadden we dit maar eerder geweten.’ Eens ze met onze producten gewerkt hebben, zien ze er de meerwaarde van in.” Want als familiebedrijf hoeft LoCra op vlak van innovatiezin niet onder te doen voor internationale concurrenten. Dat uit zich in het lanceren van nieuwe producten, maar ook in het verbeteren van producten en processen.

De terrasplanken van LoCra.

Een complementair verhaal

LoCra focust zich met zijn producten op binnen- en buitenafwerking. Op elk moment staat een complementair aanbod voorop. Net daarom is het aantal producten eerder beperkt. “Vandaar dat we niet actief zijn in doe-het-zelfzaken en kiezen voor de professionele vakhandel en de vakman.”
Qua binnenschrijnwerk biedt LoCra interieurproducten zoals venstertabletten, raamuitbekledingen en gordijnrails. Voor buiten produceert het bedrijf gevel- en dakgootbekleding, terrasplanken en toebehoren, en tuinschermen. “Met elke klant hebben we een persoonlijke band. We stellen ons flexibel op en spelen snel in op de noden en verwachtingen van hun bedrijf, elk project opnieuw.” Persoonlijke ontmoetingen blijven bij LoCra dan ook hoog op de agenda staan. Vooral in de vorm van vakbeurzen. “Ik zou trouwens willen oproepen aan organisatoren van beurzen en netwerkevents om dit niet langer jaarlijks te organiseren, zodat ze hand in hand gaan met de digitalisering binnen de bouwwereld.”

Voor buiten produceert het bedrijf onder meer gevel- en dakgootbekleding.

Maximale levensduur

Tot slot vragen we Lode Craenen wat de komende jaren de grootste uitdaging is voor LoCra. “We willen geen compromissen maken op de kwaliteit van onze producten”, zegt de CEO. “Goedkoper produceren kan enkel door minder kwalitatieve grondstoffen te gebruiken, met meer afval als gevolg. Daar doen wij niet aan mee. Misschien niet de meest economische keuze, maar we zetten in op het verlengen van de levensduur van onze producten. Neem nu onze raambekledingen als voorbeeld. Ze kunnen jarenlang onbehandeld gebruikt worden, maar de eindgebruiker kan na verloop van tijd ook zelf zijn eigen accenten leggen, zonder de basis te vervangen.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details